Консультації для батьків
Як здійснюється наступність з фізичного
виховання в дитячому садку і сім’ї.
Дуже
часто родинне виховання й виховання у дошкільних закладах існують як дві окремі
ланки: вдома інколи дитина дістає одні настанови, зразки поведінки, у дитячому
садку - інші. Батьки хочуть бачити своїх дітей здоровими. Однак не всі
розуміють і знають, як це зробити. Переконані, що тільки єдність вимог
здорового способу життя в родині і в дитячому садку сприятиме формуванню у
дитини свідомого ставлення до свого здоров'я.
Валеологічний
порадник для батьків:
1. Будьте добрим і гарним
прикладом для своїх дітей у ставленні до свого здоров'я.
2. Ведіть здоровий спосіб
життя.
3. Займайтеся фізичною культурою,
виконуйте вранці гімнастику.
4. Загартовуйтеся разом із
дитиною.
5. Більше бувайте на свіжому
повітрі.
6. Не паліть і не розпивайте
спиртні напої у присутності дітей. Пам'ятай :«І Вони повторюють ваші дії в
дитячому садку.
7. Дотримуйтеся режиму
харчування. Зумійте переконати сина чи доньку споживати всі страви, навіть ті,
які вони не люблять, але які є для них необхідними й корисними.
8. Дотримуйтеся завжди правил
гігієни і привчайте до цього дитину.
9. Наповніть свою душу і серце
любов'ю до всіх і до всього. Передай те це дітям. Більше усміхайтеся. Це запорука здорової сім'ї, особистого здоров'я вашого і
ваших дітей.

Приклад батьків – кращий метод переконання дітей у користі фізичної культури.
Якщо дорослі (батько, мати, старші брати та сестри,
дідусь) виконують ранкову гімнастику, показуючи дитині, як правильно
робити загально розвиваючі вправи, здійснюючи при цьому загартовуючі процедури,
то це краще будь-яких балачок про значення її для зміцнення здоров'я.Дитина
переконується в її користі, тому що бачить, що гімнастикою займаються рідні їй
люди, яких вона любить.
Фізичні
лінощі дорослих, просиджування годинами біля телевізора, звичка до побутового
комфорту, міського транспорту, боязкість простуд - все це, як вірус,
передається дітям. А потім батьки запитують, чому син або донька такі мляві,
бліді, непристосовані до фізичних вправ та навантажень, чому в них часто болить
голова, погана постава та ін. Аналіз причин, які призвели до такого стану,
свідчить, що діти не завжди бачать у своїх батьках зразок, гідний для
наслідування культури фізичної. Серйозний підхід до організації фізичного
виховання дитини в сім'ї дозволяє сформувати у неї звичку та потребу до
систематичних занять фізичними вправами. Відсутність цієї потреби у людини слід
розглядати як значний недолік у її вихованні.
Фізичні вправи в сім'ї з дітьми 2-6 роківпроводяться у
певній системі. Вранці, після підйому, дитина виконує ранкову гімнастику. Вона
складається з 4-8 загальнорозвиваючих вправ, які повторюються 6-12 разів (стрибки
12-24 рази) залежно від віку дітей.
У теплий
період року (весною та влітку) ранкову гімнастику корисно проводити на свіжому
повітрі (спортивний майданчик біля будинку або на дворі). Це дає можливість
загартовувати організм дитини свіжим повітрям та урізноманітнювати комплекс
загальнорозвиваючих вправ бігом та іграми. Під час несприятливої та холодної
погоди (восени та взимку) гімнастику проводять у добре провітреній кімнаті.
Бажано, щоб температура повітря не перевищувала +17...+16 °С (у дітей 2-4 років)
та +5...+14 °С (у дітей 5-6 років). З метою підвищення оздоровчого ефекту
гімнастики її поєднують з повітряною ванною. Тому діти виконують вправи в
трусиках та босоніж.
Для тих
дітей, які відвідують дитячий садок, ранкова гімнастика обов'язкова у вихідні
дні. Також необхідно з метою покращання загального фізичного розвитку та
попередження порушень постави виконувати цей комплекс відразу ж після денного
сну.
Під час
прогулянок на свіжому повітрі у першу та другу половини дня дитину вправляють у
виконанні основних рухів: ходьба по колоді, яку покладено на землю, або лаві;
стрибки в довжину з місця, зістрибування з пеньків; метання м'ячів (шишок,
каштанів) у ціль (дерево) та на дальність; біг зі зміною швидкості та ін.
Однією з
форм активного відпочинку дітей та зміцнення їх здоров'я є участь разом з
батьками у пішохідних та лижних прогулянках. Такі походи виховують у дітей почуття відповідальності та
взаємодопомоги, виробляють витримку, наполегливість, витривалість. Вони також
дають можливість ознайомити дітей з красою рідної природи.
З дітьми 3-4 років прогулянки плануються з таким розрахунком, щоб перехід в один
кінець складав 20-30 хв, для дітей 5-6 років - 35-45 хв. При регулярній участі
старших дошкільнят у пішохідних переходах вони можуть долати шлях до 7-8 км.
Прогулянки
на лижах доступні дітям з 5 років, якщо вони оволоділи перемінним двокроковим
ходом. Добре треновані діти під час походу на лижах з батьками можуть долати
відстань до 6-8 км.
Значний
інтерес у дітей викликають вправи спортивного характеру. Взимку - катання
на санчатах, ковзанах, лижах. Влітку -плавання, катання на велосипеді, гра у
бадмінтон та ін. Стимулюючи рухову діяльність дошкільнят та плануючи прогулянки
з цікавими вправами та іграми, можна підвищити їх оздоровчу цінність та ефективність
впливу на фізичний розвиток дітей.
При
відповідному навчанні діти швидко оволодівають основами техніки вищеназваних
рухів. Батьки повинні підтримувати інтерес та потяг дітей до занять
спортом, допомогти їм у перспективі вибрати спортивну спеціалізацію (записати
дитину в спортивну секцію). За образним висловом А. С. Макаренка, батьки повинні
«обладнати для дітей спортивний шлях».
Батькам
необхідно пам'ятати, що діти, які систематично займаються фізкультурою, стають
не тільки більш здоровими, міцними та загартованими, а й самостійними,
рішучими, сміливими, більш наполегливими для досягнення поставленої мети, вони
легше входять у дитячий колектив і швидше засвоюють трудові навички.
Отже,
фізичний розвиток дитини, її здоров'я залежать у першу чергу від батьків, їхнього
способу життя.
Поради батькам
від фізінструктора:
·Щоденно виконуйте разом з дитиною ранкову гімнастику,виходьте на
прогулянки;
·Разом з дитиною здійснюйте пішохідні прогулянки
та туристичні походи;
·Залучайте дитину до виконання основних рухів — ходьба, біг,стрибки, вправи з м'ячем, лазіння, повзання...
·Грайте з дитиною в рухливі та спортивні ігри;
·Беріть участь разом з дитиною у проведенні спортивних свят, розваг, що
організовуються дошкільним закладом;
·Катайтеся разом з дитиною на велосипеді, роликах, грайте у бадмінтон, теніс,
футбол, стрибайте на скакалці.
Що
потрібно врахувати батькам обираючи вид спорту для своєї дитини?
Незважаючи на важливість і потрібність
спорту в житті дитини , тут є і свої ризики.
Крім цього, враховуйте і
особисті побажання дитини. Навіть якщо ви мрієте бачити своє чадо зіркою хокею
або фігурного катання, а сама дитина зацікавлений тільки в тенісі, не потрібно
змушувати його, інакше ніяких особливих успіхів ви не побачите. Дитина повинна
займатися тим, що приносить йому задоволення.
Як і в будь-якому іншому занятті, у
дитини повинна бути мета. Однак, навряд чи має сенс готувати дитину до якихось
великих звершень, якщо вас цікавить виключно всебічний розвиток, і ви не бачите
особливих здібностей вашого чада до спорту. Достатнім результатом буде високий
імунітет, гнучкість, витривалість і дисциплінованість, які виробляються при
регулярних заняттях будь-яким видом спорту.
ЯК ПРОВЕСТИ ГІМНАСТИКУ ВДОМА
«Фізичні
вправи можуть замінити багато ліків,
але жодні ліки в світі не може замінити фізичні вправи»
М.Мюссе
Головним завданням сім'ї була і буде турбота про дітей, їх благополуччя,
щастя і особливо здоров'я . Саме в дитинстві закладається фундамент психічного
здоров'я.
Чи достатньо міцним буде цей фундамент
залежить від вас, батьки, від того, як ви будете виховувати дітей, які корисні
звички вони придбають . Ключем до успіху в зміцненні здоров'я дітей є фізичне
виховання.
Важливо прищеплювати дітям дошкільного віку
смак до регулярних занять фізичною культурою , потреба в таких заняттях . Рух -
це шлях не тільки до здоров'я , але і до розвитку інтелекту. Правильно
організоване фізичне виховання сприяє розвитку у дітей логічного мислення ,
пам'яті , ініціативи , самостійності . Діти стають більш уважними ,
спостережливими і дисциплінованими . У них зміцнюється воля і виробляється
характер. Фізичне виховання дитини - не проста справа. Для того щоб домогтися
успіху , батькам треба багато знати і вміти.
Щоб свідомо займатися з дитиною фізкультурою
, тобто щоб вміти виробити найбільш відповідні для нього вправи , посильну
навантаження , правильно судити про його розвиток , необхідно знати всі
особливості дитячого організму в дошкільному періоді і ті зміни , які
відбуваються в ньому в міру того , як він дорослішає. Необхідно мати на увазі
ще одну важливу обставину . Сучасне життя перенасичена нервовими
перевантаженнями . Фізичні вправи - противагу , який допоможе вашим дітям
протистояти стресовим ситуаціям .
Чим міцнішим здоров'ям ми озброїмо наших
дітей , тим краще вони пристосуються до сучасного життя .
Одним з найважливіших засобів фізичного
виховання є гімнастика , різні фізичні та гімнастичні вправи (біг , стрибки ,
повзання і т. д. , рухливі спортивні ігри , різні форми ручної праці.
ЕЛІКСИР БАДЬОРОСТІ.
Ранкову гімнастику не даремно називають еліксиром
бадьорості Сенс оздоровчої ранкової гімнастики в тому , що вона не тільки
розвиває точність рухів , зміцнює опорно - руховий апарат , але і усуває
млявість після сну , скутість рухів , підвищує настрій , підсилює кровообіг ,
підвищує опірність організму до захворювань.
ЯК ПРОВЕСТИ ГІМНАСТИКУ ВДОМА:
•
Ранкова гімнастика проводиться в провітреному приміщенні, в полегшеному одязі;
• Зарядку починають ходьбою і легким бігом , закінчують
ходьбою і дихальними вправами.
• Вправи виконуються з предметами і без них ;
• Підбирати вправи потрібно так , щоб вони виконувалися з
різних вихідних положень (стоячи , сидячи , лежачи) і щоб чергувалася
навантаження на різні групи м'язів ( плечового пояса , тулуба , ніг).
Дихальна гімнастика для діток потрібна для кращого розвитку
легенів. Ці вправи дитина повинна виконувати вранці та серед дня. В літній час
заняття краще проводити на повітрі. Їх також використовують після ранкової
гімнастики та після гімнастики пробудження, для встановлення дихання.
Трубач
Сидячи, кисті рук затиснути в трубочку, підняти догори. Повільно
видихаючи, голосно промовляти „п-ф-ф-ф”. Повторити 4-5 разів.
Півень
Стати прямо, ноги нарізно, руки опустити. Підняти руки в сторони,
а потім плескати ними по стегнах. Видихаючи, промовляти „Ку-ку-рі-ку”.
Повторити 5-6 разів.
Летить м’яч
Стоячи, руки з м’ячем підняті вгору. Кинути м’яч від грудей
вперед. Промовляти видихаючи „у-х-х-х-х”. Повторити 5-6 разів.
Гуси летять
Повільна ходьба упродовж 1-2 хвилин. Піднімати руки в сторони –
вдих, руки вниз – видих, промовляти „г-у-у-у-у”.
Консультації для батьків

·Разом з дитиною здійснюйте пішохідні прогулянки
·Залучайте дитину до виконання основних рухів — ходьба, біг,стрибки, вправи з м'ячем, лазіння, повзання...
·Грайте з дитиною в рухливі та спортивні ігри;
·Беріть участь разом з дитиною у проведенні спортивних свят, розваг, що організовуються дошкільним закладом;
·Катайтеся разом з дитиною на велосипеді, роликах, грайте у бадмінтон, теніс, футбол, стрибайте на скакалці.
Стан здоров`я, спосіб життя
Достатній рівень:
1.Володіє певним досвідом радісних та
неприємних переживань, пов`язаних зі станом здоров`я;
2.Починає розуміти важливість рухливості,
повноцінного сну, загартувальних процедур, свіжого повітря для гарного самопочуття;
3.З՚являється відчуття радості від м`язової
активності;
4.З інтересом спостерігає за спортсменами,
дорослими, які виконують фізичні вправи, прагне
наслідувати бачене;
5.Перебуває у доброму гуморі, часто
всміхається, залюбки грається;
6.Спокійно засинає і просинається, спить вдень
протягом 2,5-3 годин;
7.Може інформувати про власне нездужання;
8.Здатна виконувати вимоги дорослих щодо
лікування та режиму;
9.Здатна виявити співчуття близьким, які
хворіють.
Середній рівень:
1.Має досвід радісних та неприємних
переживань, пов`язаних зі станом здоров`я;
2. Епізодично розуміє важливість рухливості,
повноцінного сну, загартувальних процедур, свіжого повітря для гарного самопочуття;
3. Не завжди радіє від м`язовій активності;
4. Спостерігає за спортсменами, дорослими, які
виконують фізичні вправи, без особливого інтересу, епізодично наслідує бачене;
5. Не завжди перебуває у доброму гуморі,
залюбки грається;
6. Спокійно засинає, спить вдень до 2 годин;
7. Може інформувати про власне нездужання;
8. Здатна виконувати практично всі вимоги
дорослих щодо лікування та режиму;
9. Виявляє співчуття близьким, які хворіють (епізодично)
Низький рівень
1. Не має досвіду переживань, пов`язаних зі
станом здоров`я;
2. Не розуміє необхідності рухливості,
повноцінного сну, загартувальних процедур, свіжого повітря для гарного самопочуття;
3. Не радіє від м`язовій активності;
4. Не проявляє інтересу при спостереженні за
спортсменами, дорослими, які виконують
фізичні вправи, не прагне наслідувати бачене;
5. Всміхається рідко, грається без цікавості;
6. Засинає неспокійно, спить вдень мало;
7. Не може інформувати дорослих про власне
нездужання;
8. Не виконує вимоги дорослих щодо лікування
та режиму;
9. Байдужа до близьких, які хворіють.
Стан здоров`я, спосіб життя
Вправи на корекцію плоскостопості №1
1. Вправа «Зайчики вітаються»
В. п.- сидячи на підлозі ноги
випрямлені.
Згинати та розгинати стопи.
2. Вправа «Зайчики обнімаються»
Почергово
тиснути стопою на стопу.
3. Вправа «Годинник»
Паралельно нахиляти стопи вліво –
вправо.
4. Вправа «Зайчики пішли»
Зігнути ноги в колінах, ступні на підлозі – почергове піднімання п’яток і носочків.
5. Вправа «Зустріли сороканіжку».
Перебирати пальчиками ніг,
почергово випрямляючи ноги в суглобах колін.
6. Вправа « Сороканіжка злякалася
»
Різко зігнути ноги в колінах.
7. Вправа «Ведмедик потупав»
Тупати по підлозі п’ятками.
8. Вправа «Зайчики розгулялися»
З вихідного положення – стоячи – перекати з п’яток на носки;
«пружинка» - піднятися на носки;
«гармошка» - п’ятки разом, носки
в різні боки, піднімання на носки.
9. Вправа «Зайчики танцюють»
П’ятка, носочок - 2 рази тупнути;
носочок – 2 рази плеснути в долоні.
ЗАГАРТОВУЄМОСЯ!
Період дітей від 1 до 6 – 7 років
умовно називають періодом молочних зубів, який розподіляють на переддошкільний
і дошкільний.
У
переддошкільний період (від 1 до 3 років) у здорової дитини спостерігаються
значні зміни в фізичному й нервово - психічному розвитку. Далі вдосконалюються
будова і функції центральної нервової системи, внутрішніх органів, кісткової й
м'язової системи.
Дошкільний
період ( від 3 до 6 - 7 років) – дуже важливий етап у розвитку дитини. У ці
роки вона стає витривалішою до фізичних навантажень, загартованішою, рухи в неї
набувають чіткості, швидко вдосконалюється мова. Розвиваються далі й удосконалюються
окремі органи й системи. Ріст дітей на 4–му й 5–му роках життя трохи
сповільнюється. У дошкільному віці в основному закінчується формування
кісткової системи, утворюються фізичні вигини хребта в шийному, грудному,
поперековому відділах.
Кістяк
дитини віком 3 – 7 років значною мірою складається з гнучкої ніжної хрящової
тканини. За несприятливих умов (при неправильному положенні тіла, тривалому
стоянні або сидінні, незручних меблях тощо) виникають деформації хребта і
розлади постави. Що негативно позначається на функціональному стані органів
дихання, кровообігу й травлення.
У
дітей віком від 5,5 до 7 років починають прорізуватися постійні зуби. Ще в
перед дошкільному віці треба привчити дитину полоскати рот після кожної їди, а
трирічну дитину – чистити зуби перед сном пастою або зубним порошком.
Від
тривалого напруження зору (наприклад, при поганому освітленні стола або
неправильній позі за столом) м'язи очей дуже втомлюються, що може призвести до
розвитку короткозорості. Щоб запобігти цьому, треба подбати про нормальне
освітлення робочого місця дитини. Світло має падати прямо або з ліва, відстань
від очей до предмета, який розглядає дитина, повинна становити не менше як 30 – 35 см.
У
дошкільний період закінчується розвиток бронхолегеневого апарата, визнають
значних змін серцево – судинна і травна системи, тривале анатомічне і
функціональне вдосконалення ЦНС.
Загартовуючі процедуи для дітей
віком 1 – 3 роки
Повітряні ванни проводять під час
гігієнічної ранкової гімнастики при температурі повітря 20 – 220.
Перші процедури діти приймають у трусах, майках, шкарпетках і тапочках. Через 2
– 3 тижні можна виконувати процедуру без шкарпеток, а через 2 тижні лише в
трусах. Тривалість початкових повітряних Ван до 5хв а кінцевих до 30 – 40 хв.
Денний сон влітку бажано проводити на
дворі при температурі повітря не вище 300. прогулянки здійснюють
двічі на день при температурі повітря
взимку не нижче від – 150, а влітку не вищий за +300.
Загартовування водою
Для загартовування дітей віком від 1 до
3 років рекомендується застосовувати такі водні процедури: умивання, вологе
обтирання, ванни для ніг. Обличчя, руки, шию миють водою, температура якої 22-
170. Загальні вологі обтирання проводять після ранкової гігієнічної
гімнастики температура води має становити: початкова
узимку - 340 улітку 330,
кінцева – узимку 280, улітку 250.
Ванни для ніг діти можуть починати
приймати з 1,5 – 2 роки при початковій температурі води влітку – 33 – 350
взимку 35-360. Поступово раз на тиждень знижувати температуру води
на один градус доводячи її до 24 – 220, тривалість 20 – 30 секунд.
Загартовування сонячним промінням. Перебувати під променями сонця
дітям можна від 3 – 5 до 20 – 15хв. двічі на день. Після цього вони приймають
світло-повітряну ванну такої самої тривалості. Потім дитину обливають водою,
температура якої 34 – 350С (температуру води поступово знижують до
26 – 230С).
Загартовуючі процедури для дітей дошкільного віку (від
3 до 6 – 7 років)
Повітряні ванни діти дошкільного віку
приймають під час ранкової гігієнічної гімнастики або спортивних ігор при
температурі не нижчій від 200С. Тривалість першої повітряної ванни –
5 – 5хв., потім поступово її збільшують до 90хв. Істотно зміцнюється здоров'я
дітей унаслідок щоденного перебування їх на свіжому повітрі: улітку – при
температурі не вищій за 300с, протягом 5 – 6 годин і взимку – при
температурі мінус 10 – 150С протягом 3 – 4 годин. Денний сон бажано
проводити на свіжому повітрі: влітку -
при температурі не вищій за 300С, а взимку – не нижчій від мінус 10
– 150С.
Тривалість 1-3 років повітряних ванн – 5 – 7хв, 4 – 6 років – 10 –
12 хв., 7 – 9 років – 20 – 22 хв.
Гартувальними процедурами для дітей
дошкільного віку є умивання, вологі обтирання, обливання водою, душ, обливання
ніг.
Вправи для формування правильної
постави.
Назва
гри, вправи
|
Основні
завдання
|
Дозування
|
Стань
прямо
|
Дати
дітям початкові уявлення про правильну поставу
|
6-8
разів
|
Знайди
правильний слід
|
Навчити
відрізняти правильне положення від неправильного
|
5-6 підходів
по 5-6 разів
|
Як
стояти?
|
Навчити
стояти біля стіни на видрукованих слідах стоп, зберігаючи правильне положення
тіла
|
4
підходи
по
6-8 разів
|
Стань,
як я
|
Навчити
відрізняти правильну стійку від неправильної, наслідувати положення тіла
вихователя
|
6 підходів
|
Присідання
біля стіни
|
Вчити
дітей стояти на шаблоні, торкаючись стіни потилицею,
лопатками, сідницями і п’ятками; присісти і встати, зберігаючи правильну
поставу.
|
5
підходів
по 3-4 рази
|
Тримай
голову прямо
|
Навчити
дітей прямо тримати голову. Розвивати
вміння переносити на голові легкі предмети, підніматися і спускатися по похилій дошці.
|
4-5
разів з інтервалом 30-50 с
|
Тримай
плечі прямо
|
Навчити
дітей правильно тримати плечі і груди при природній стійці, виконувати
вправи з гімнастичними палицями.
Закріпити навички повзання по ослоні.
|
4-5
разів з інтервалом
30-40с
|
Підтягни
живіт
|
Навчити
дітей підтягувати живіт. Розвивати мязи живота і спини.
|
4-5
разів з інтервалом30-40с
|
Випрям
ноги
|
Навчити
правильної постановки стоп. Розвивати м’язи ніг. Вчити виконувати
різноманітні стрибки і підскоки
|
6
підходів,
по 5-6 разів
|
Виконай
правильно
|
Вчити
правильно тримати корпус при ходьбі і
бігові; виконувати вправи з гімнастичними палицями
|
3-4
рази
по
8-10с
|
Лелека
|
Вчити
стояти на одній нозі на шаблоні з
відбитком стоп, зберігаючи правильну поставу. Вправляти м’язи плечей
|
3-4
рази
по
8-10с
|
Ковзанка
|
Вчити
дітей перекочуванню з вихідного положення „ лежачи на животі”. Продовжувати
вправляти в правильній стійці на
шаблоні
|
4-5
разів
по
5-6 перекатів
|
Перетягування
|
Навчити
дітей перетягувати один одного (парами або маленькими групами), приймаючи
правильне вихідне положення
|
|
Наслідування
|
Навчити
дітей приймати правильне вихідне положення з предметами і без них, наслідуючи
вихователя
|
3-4
види стійки
по
5-6 разів
|
Не
упусти мішечок
|
Вчити
дітей переносити на голові мішечок з піском, виконувати повороти
|
6-8
разів
по 1,5-2хв
|
Пастухи
і вівці
|
Вчити
дітей виконувати вправи з ціпком за спиною, за головою
|
4-5разів
по
2-3 хв
з
інтервалом
40-50с
|
У
лісі
|
Учити
дітей ходити „ на четвереньках” і повзати, наслідуючи різних тварин
|
5-6
разів
по
1-2 хв
з інтервалом 30с
|
БЕРЕЖІТЬ ОЧІ ЗМАЛКУ
ФОРМУВАННЯ ПРАВИЛЬНОЇ ПОСТАВИ, ПРОФІЛАКТИКА ПЛОСКОСТОПОСТІ
ПАМ"ЯТАЙТЕ, ЗДОРОВ"Я ЗА ГРОШІ НЕ КУПИШ. ПРО НЬОГО ПОТРІБНО ДБАТИ.
ОтветитьУдалить